نکات ایمنی در استفاده از داربست

معمولا از سازه‌های داربست برای دسترسی به ارتفاعات بیشتر از دو متر استفاده می‌شود؛ به همین دلیل لازم است تا هنگام نصب آن‌ها تمام نکات ایمنی در نظر گرفته شوند. در صورتی که به این نکات ایمنی توجه کافی نشود، ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به بار آید. در این مقاله، به چند نمونه از نکات ایمنی در نصب داربست که باعث می‌شوند ایمنی سازه داربست بیشتر شود، می‌پردازیم.

نکات ایمنی در نصب داربست

  1. رعایت فاصله پایه‌های عمودی

فاصله پایه‌های عمودی، اولین نکته‌ای است که هنگام نصب لوله‌ داربست باید در نظر بگیرید. حداکثر فاصله‌ای که این پایه‌ها می‌توانند داشته باشند، 2 متر است. پس به هیچ عنوان نباید این فاصله، از این مقدار بیشتر شود. همچنین این پایه‌ها باید همگی در یک خط قرار بگیرند و کج نباشند.

  1. استفاده از بست‌های مناسب

استفاده از بست‌ داربست درست و متناسب، نکته مهم دیگری است که بر روی ایمنی سازه داربست تأثیر می‌گذارد. برای اتصال عمودی لوله‌های داربست، باید از بست با زاویه قائم استفاده شود تا بتوانند میزان بار زیادی را تحمل کنند. برای این کار باید حتما انواع بست‌ها را بشناسید و موقعیت کاربرد آن‌ها را به‌خوبی بلد باشید.

  1. استفاده از قطعات سالم

همه قطعاتی که در ساخت یک سازه داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید کاملا سالم باشند. استفاده از قطعات معیوب، ترک‌خورده، شکسته، خمیده و … در داربست ممنوع است؛ چراکه می‌تواند باعث کاهش میزان ایمنی و استحکام آن شود.

  1. استفاده از لوله‌های مهار

برای افزایش مقاومت داربست، بهتر است از لوله‌های مهار استفاده شود. این لوله‌ها به‌صورت ضربدری قرار می‌گیرند و استحکام سازه را ارتقا می‌دهند. لوله‌های مهار در دو نوع بیرونی و داخلی وجود دارند.

  1. ویژگی‌های سطح زیرین

از دیگر نکاتی که هنگام نصب و استفاده از داربست باید مورد توجه قرار بگیرد، سطحی است که سازه بر روی آن برپا می‌شود. این سطح باید کاملا سفت باشد تا لوله‌ها روی آن دچار لغزش نشوند. در صورتی که سطح زیر کار نرم باشد، باید از ورق فلزی برای استحکام‌بخشی به آن استفاده شود.

 

 

  1. استفاده از الوارهای مناسب برای کارگران

الوارهایی که به‌عنوان جایگاه کارکنان بر روی داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید عرض 25 سانتی‌متر یا بیشتر داشته باشند. همچنین ضخامت آن‌ها نیز به هیچ عنوان نباید کمتر از 5 سانتی‌متر باشد. هنگام به‌کارگیری این الوارها باید دقت کنید که هیچ‌گونه پوسیدگی، ترک‌خوردگی و آسیب‌های این‌چنینی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

  1. نصب لوله‌ها برای تحمل بار

سازه‌های داربست باید به‌گونه‌ای نصب گردند که بتوانند تا 4 برابر وزن خود را به‌راحتی تحمل کنند، بدون اینکه دچار خم‌شدگی یا آسیب‌های دیگر شوند.

  1. فاصله لوله‌های داربست تا خطوط حامل برق

فاصله لوله‌های داربست تا خطوط حامل برق نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برای خطوط برق کمتر از 300 ولت، حداقل یک متر فاصله نیاز است تا امنیت کارکنان تضمین شود.

  1. استفاده از پایه‌های شیب دار

برای افزایش مقاومت، استحکام و ایمنی سازه‌های داربست، باید در کنار پایه‌های عمودی، از پایه‌های شیب‌دار نیز استفاده کرد. این پایه‌ها در ازای هر 4 متر ارتفاع، باید یک متر به سمت عقب کشیده شوند تا بتوانند به‌خوبی به وظیفه خود عمل کنند.

  1. استفاده از پله داربست

لوله‌های داربست اصلا وسیله مناسبی برای بالا رفتن نیستند. پس برای این کار، باید از یک روش دیگر مانند پله و پاگرد داربست استفاده کرد که ضخامت کافی را برای رفت و آمد داشته باشد.

  1. نصب لوله‌ها در شرایط جوی مساعد

نصب لوله‌های داربست و همچنین استفاده از این سازه‌ها، در روزهایی که شرایط جوی مناسب نباشد، توصیه نمی‌شود. در چنین شرایطی باید از قرار گرفتن بر روی سازه داربست اجتناب کرد.

سخن پایانی

برای اینکه سازه داربست نصب‌شده، امنیت کافی جهت کار کردن کارکنان را داشته باشد، باید مطابق با نکات خاصی ساخته شود. در صورتی که این لوله‌ها نتوانند امنیت کارکنان را تضمین کنند، احتمال وقوع حوادث جبران نشدنی بسیار بیشتر خواهد شد. در همین راستا این لوله‌ها باید طبق قواعد و اصول خاصی نصب شوند. در این مقاله به 11 نمونه از مهم‌ترین نکات ایمنی برای نصب و استفاده از لوله‌های داربست، اشاره کردیم.