خرید لوله داربست دست دوم

نکاتی که باید هنگام خرید لوله داربست دست دوم بدانید

لوله داربست یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که در دو مدل درزدار و بدون درز ساخته می‌شود. این لوله‌ بخش اصلی سازه داربستی را تشکیل می‌دهد. در واقع، برای ایجاد سازه داربست نیاز به لوله‌های داربست و اتصالات است. لوله‌های داربستی با کمک بست به یکدیگر متصل می‌شوند و سازه‌های بلندی را تشکیل می‌دهند. این سازه‌های مرتفع به تیم ساختمان‌سازی کمک می‌کند تا به نواحی بلند و سخت ساختمان دسترسی پیدا کنند. از آنجایی هم که لوله‌های داربستی جزو مقاطع موقت ساختمان‌سازی هستند، از آن‌ها می‌توان در پروژه‌های دیگری نیز استفاده کرد؛ به همین جهت، استفاده از لوله‌های داربست دست دوم رواج پیدا کرده است. در ادامه مطلب، نکاتی که باید هنگام خرید لوله داربست دست دوم بدانید را توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

لوله داربست دست دوم چیست؟

لوله داربست دست دوم همان‌طور که از نامش مشخص است، به لوله‌هایی گفته می‌شود که قبل‌تر، از آن استفاده کرده‌اند. در واقع، بسیاری از افرادی که در کار ساخت ‌و ساز هستند، جهت صرفه‌جویی در هزینه اجرای پروژه‌های خود، از لوله داربست کارکرده استفاده می‌کنند. لوله‌های داربست وزن زیادی دارند؛ به همین خاطر، جزو مقاطع گران‌قیمت بازار محسوب می‌شوند؛ اما با خرید مدل دست دوم آن‌ها می‌توان تا حد زیادی در مخارج ساخت ‌و ساز صرفه‌جویی کرد.

کاربردهای لوله داربست کارکرده

لوله داربست کارکرده یا همان لوله داربست دست دوم در پروژه‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کمک به ساخت یا تعمیر پروژه‌های مختلف عمرانی مانند پل‌سازی
  • کمک به ایجاد غرفه‌های نمایشگاهی، گلخانه‌ها، رمپ‌های اسکی و…
  • کمک به ایجاد سازه‌های مقاوم جهت دسترسی آسان و امن تیم ساختمان‌سازی به ارتفاعات بلند بنا

نکاتی که باید هنگام خرید لوله داربست دست دوم بدانید

لوله‌های داربستی که بسیار آسیب دیده‌اند، به عنوان قراضه گردآوری می‌شوند؛ اما لوله‌هایی که سالم هستند و آسیبی به آن‌ها وارد نشده است را می‌توان مجدد مورد استفاده قرار داد. این لوله‌های دست دوم اغلب از جنس فلز فولاد هستند و مقاومت قابل ‌توجهی دارند. با این حال، قبل از خرید لوله‌های داربست کارکرده بایستی به چند نکته توجه داشته باشید. اولین نکته، توجه به سلامت لوله‌ها است. این لوله‌های فولادی ممکن است بر اثر تماس مداوم با هوا و رطوبت، دچار اکسید شوند و خوردگی در برخی از نقاط آن‌ها به وجود آید. لوله‌هایی هم که دچار خوردگی می‌شوند، مقاومت ناچیزی دارند و هرگز نباید از آن‌ها در سازه‌های داربستی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که هرگونه آسیب یا شکستگی در یک لوله هم ممکن است باعث سقوط کل سازه شود که این اتفاق، جان کارگران را به خطر می‌اندازد. نکته بعدی، توجه به وزن و اندازه لوله‌های داربست دست دوم است. این لوله‌ها در سایزها و وزن‌های متفاوتی برش داده شده‌اند که شما باید با توجه به نوع سازه داربستی خود اندازه لوله‌ها را انتخاب کنید. نکته آخر اینکه برخی از لوله‌های داربست کارکرده دارای ظاهر سالمی هستند، اما آسیب‌دیدگی‌هایی در ساختار آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، باید جهت خرید لوله‌های داربست دست دوم به فروشندگان مطمئن و قابل ‌اعتماد مراجعه کنید.

قیمت لوله داربست دست دوم چقدر است؟

مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله داربست دست دوم همین بحث اقتصادی آن است. این لوله‌ها با صرف هزینه کمی قابل تهیه هستند. در واقع، با استفاده از لوله‌های داربست دست دوم سالم، هیچ خللی در کیفیت سازه به وجود نمی‌آید و تنها هزینه خرید آن کاهش می‌یابد. با یک مقایسه ساده نیز می‌توان متوجه تفاوت فاحش قیمت لوله داربست دست دوم با لوله‌های نو شد. ضمن اینکه قیمت لوله‌های داربست دوم، بسته به نوع آن متفاوت است. برای مثال، قیمت لوله‌های داربست فولادی بیشتر از سایر مدل‌های آن است.

جمع بندی

برای ایجاد سازه داربستی استاندارد نیاز به لوله‌های داربست و بست داربست است. لوله‌ها با بست به یکدیگر وصل می‌شوند و سازه داربستی را ایجاد می‌کنند. سازه‌های داربستی جزو تجهیزات موقتی پروژه‌ها هستند که صرفاً جهت دسترسی راحت تیم ساختمان‌سازی و افزایش ایمنی آن‌ها در محل ساخت‌ و ساز نصب می‌شوند. بنابراین، اجزای آن‌ها نیز مانند لوله‌ها و بست‌ها را می‌توان بارها مورد استفاده قرار داد. به همین جهت، استفاده از لوله‌های داربست دست دوم رواج زیادی دارد. از نکاتی که باید هنگام خرید لوله داربست دست دوم بدانید می‌توان به سالم بودن لوله‌ها، جنس و اندازه آن‌ها اشاره کرد. در کل، استفاده از لوله‌های داربست کارکرده و دست دوم باعث کاهش محسوس هزینه‌های ساخت ‌و ساز می‌شود.