مزایا و معایب استفاده از لوله داربست دست دوم

در صنعت ساخت‌وساز، در عین ‌حال که کیفیت سازه مورد توجه است، سازندگان تلاش می‌کنند که هزینه پروژه را تا حد امکان کاهش دهند. بدین منظور در خرید مصالح و تجهیزات مورد نیاز پروژه، مباحث مالی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد انواع صنایع دیگر نیز صدق می‌کند. داربست‌ها یکی از انواع مقاطع فلزی هستند که می‌توانند در تعدیل هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی نقش داشته باشند. این روزها، بسیاری از پیمانکاران، داربست‌های دست‌دوم را انتخاب می‌کنند؛ زیرا این مقاطع را می‌توان با هزینه کمتری نسبت به نمونه‌های نو خریداری نمود؛ اما مهم است که سازندگان برای اطمینان از خرید محصول باکیفیت، حتما بررسی‌های لازم را انجام دهند؛ زیرا داربست‌ها علاوه بر پیشبرد پروژه، در ایمنی کار نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این مقاله صحبت می‌کنیم که اساسا لوله داربستی دست دوم کدام‌اند و همچنین استفاده از لوله داربست دست دوم چه مزایا و معایبی به همراه دارد.

لوله داربست دست‌دوم چیست؟

داربست‌ها، پروفیل‌هایی هستند که امکان فعالیت در ارتفاع بالا را برای کارگران فراهم می‌کنند. این تجهیزات معمولا از جنس فلز هستند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در بیشتر پروژه‌های ساختمانی استفاده از این مقاطع امری ضروری است. لوله‌های داربست دست‌دوم، مقاطعی هستند که قبلا حداقل یک‌بار در یک پروژه ساختمانی یا صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خرید داربست کارکرده، امری طبیعی است؛ زیرا استفاده از این نوع مقاطع در اکثر موارد موقتی است و پس از اتمام پروژه، این تجهیزات به فروش می‌رسند. همان‌گونه که قبلا ذکر شد، دلیل اصلی برای استفاده از لوله‌های دست‌دوم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است؛ زیرا مقاطع دست‌دوم، با قیمت کمتری نسبت به لوله‌های نو در دسترس هستند. در خرید این نوع مقاطع باید بر سالم بودن اتصالات داربست نظیر بست داربست و … نیز تاکید نمود.

لوله‌های داربست دست‌دوم چه مزایایی دارند؟

 یک لوله داربست نو به کارگران کمک می‌کند که در ارتفاع بالا به فعالیت مشغول شوند. یک لوله داربست دست‌دوم باکیفیت نیز می‌تواند چنین امکانی را برای کارگران فراهم نماید؛ پس داربست‌ها از آن دسته تجهیزاتی هستند که کارکردشان بعد از مدتی استفاده، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ مگر آنکه دچار خرابی یا صدمه‌های بزرگ شوند؛ بنابراین به شکلی می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی یک لوله داربست دست‌دوم باکیفیت، همان عملکرد آن همچون یک لوله نو است. در ادامه به دیگر مزایای این نوع مقاطع اشاره می‌کنیم.

 

 

 

قیمت ارزان

علت اصلی خرید لوله‌های داربست دست‌دوم، مباحث مالی است. افراد می‌توانند با خرید یک لوله دست‌دوم، ضمن پیشبرد پروژه، مبلغی را پس‌انداز نمایند. نکته قابل ‌توجه این است که معمولا در پروژه‌های ساختمانی، هزینه کمتر در هر قسمتی با کاهش کیفیت همراه است؛ اما خرید داربست دست‌دوم برخلاف سایر موارد، ضمن کاهش هزینه‌، در کیفیت سازه تغییری ایجاد نمی‌کند.

انتخاب بین گزینه‌های متنوع‌تر

هنگام خرید داربست دست‌دوم، افراد می‌توانند از میان طیف وسیعی از فروشندگان، مقاطع مورد نظر خود را خریداری نمایند. شما می‌توانید لوله‌های داربست دست‌دوم مورد نیاز پروژه خود را از شرکت‌های بزرگ، خرده‌فروش‌ها و حتی گاهی آشنایان خود خریداری نمایید. تنوع فروشندگان، به شما اجازه می‌دهد تا از بین انواع لوله‌های مختلف بهترین گزینه را که با پروژه شما نیز متناسب است، خریداری کنید. این در حالی است که مقاطع نو، تنها توسط شرکت‌های بزرگ و برخی از خرده‌فروش‌ها در دسترس هستند.

افت قیمت کمتر

داربست‌ها تجهیزاتی هستند که به ‌صورت موقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و همان‌گونه که قبلا بیان شد، بعد از اتمام پروژه به فروش می‌رسند. قیمت لوله‌های داربست نو بعد از استفاده با افت چشمگیری روبرو می‌شوند؛ این در حالی است که افت قیمت لوله‌های دست‌دوم بسیار کم است؛ حتی گاهی اوقات ممکن است در بازار بی‌ثبات فلزات در ایران، داربست خریداری‌شده را با قیمتی بالاتر به فروش برسانید.

لوله‌های داربست دست دوم چه معایبی دارند؟

صرفه‌جویی با خرید داربست‌های دست دوم، تنها زمانی امکان‌پذیر است که شما محصول باکیفیت و متناسب با پروژه خود را خریداری نمایید. قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل نمایید که مقطع خریداری‌شده، در طول مدت پروژه شما دوام خواهد آورد. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید زودتر از آنچه فکر می‌کردید، آن را تعویض نمایید. می‌بینیم که استفاده از مقاطع دست‌دوم بی‌عیب هم نیست و در خرید آن‌ها باید نهایت دقت را به خرج داد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

کیفیت پایین

هیچ‌گاه نمی‌توان با اطمینان در مورد کیفیت کالاهای دست‌دوم صحبت کرد. ما نمی‌دانیم که قبلا به چه شکل و به چه مدت از آن کالا استفاده شده است. ممکن است داربست خریداری‌شده ظاهر مناسبی داشته باشد؛ اما تنها در هنگام به‌کارگیری آن می‌توان در مورد کیفیتش نظر داد. به‌ هر حال در مورد کالاهای دست‌دوم باید ریسک خرید را قبول کرد؛ اما تا جای ممکن نیز آن را مورد بررسی قرار داد. گفتنی است، زنگ‌زدگی در اثر تماس با رطوبت، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات داربست‌های دست‌دوم است. اگر در یک مقطع علائمی از زنگ‌زدگی را مشاهده کردید، بهتر است آن را کنار بگذارید و لوله‌ای سالم را انتخاب نمایید. همچنین دقت کنید که داربست، دچار شکستگی و صدمه‌های بزرگ نشده باشد.

از ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش خبری نیست

اگر داربست خریداری‌شده دچار مشکل شود، امکان تعویض یا درخواست خسارت وجود ندارد. در بازار لوله‌های داربست دست‌دوم، همه، چه خریدار و چه فروشنده، از ریسک‌های موجود باخبر هستند و با اطلاع از این ریسک‌ها، معامله انجام می‌دهند. این معاملات به‌ صورت غیررسمی انجام می‌شوند و فروشنده معمولا مسئولیتی در قبال کیفیت داربست ندارد.

طول عمر کوتاه

اگر تصمیم دارید که از داربست‌ها به مدت طولانی و در پروژه‌های متعدد استفاده نمایید، بدون شک خرید یک لوله نو توصیه می‌شود. لوله‌های دست‌دوم تقریبا، کم یا زیاد، عمر خود را کرده‌اند و مناسب پروژه‌های طولانی‌مدت و سنگین نیستند. این مقاطع ممکن است در میانه کار کاملا غیرقابل استفاده شوند؛ در چنین شرایطی، هزینه‌های اضافه بر پروژه تحمیل می‌شود. به ‌علاوه، مسائل ایمنی نیز در پروژه‌های سنگین و درازمدت، اهمیت بالایی دارد؛ یک داربست کارکرده شاید نتواند انتظارات را در این زمینه برآورده نماید.

 سخن پایانی

صرف زمان برای بررسی محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را دارید، به تعیین اینکه آیا واقعا با خرید یک داربست دست‌دوم، صرفه‌جویی می‌کنید یا خیر، کمک زیادی می‌کند. شاید ایده خوبی باشد که با چند شرکت و فروشنده مختلف تماس بگیرید و در مورد قیمت و کیفیت داربست‌هایی که ارائه می‌کنند، اطلاعاتی کسب نمایید. داربست بازار از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه فروش و اجاره داربست در سطح کشور است. شما می‌توانید در زمینه خرید انواع داربست از تجربیات کارشناسان این شرکت کمک بگیرید. در پایان، امیدواریم اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله در مورد استفاده از لوله داربست دست دوم برای شما مفید واقع شده باشند.