پیش‌بینی روند قیمت لوله داربست و بست داربست

پیش‌بینی روند قیمت لوله داربست و بست داربست با توجه به تغییرات قیمت دلار و برجام در سال 1401

داربست یکی از مهم‌ترین تجهیزات در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است که برای دسترسی پیدا کردن به ارتفاعات بالاتر و ساخت سازه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین، کیفیت و استحکام لوله‌های داربست تأثیر مستقیمی بر روی امنیت جانی و مالی افراد دارد و استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی ضروری است. این لوله‌ها در گذشته از جنس چوب بودند؛ اما داربست‌های چوبی استحکام کافی برای تحمل وزن بالا را نداشتند. بنابراین، لوله‌های پروفیلی جایگزین آن‌ها شدند. به‌این‌ترتیب، سرنوشت قیمت داربست‌ها به دست بازار آهن‌آلات و شرایط سیاسی کشور افتاده است و با انتشار هر خبر جدید درباره برجام و نرخ دلار، لرزه‌ای بر جان نمودار قیمت آن می‌افتد. در ادامه ضمن بررسی عوامل مؤثر بر قیمت لوله داربست و بست داربست، روند احتمالی قیمت آن در سال 1401 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات و کاربردهای لوله داربست چیست؟

 

لوله داربست به پروفیل‌هایی با طول 3-6 متری اطلاق می‌شود که آن را با عنوان لوله 5 نیز در بازارها می‌شناسند. لوله 5 نوعی لوله درزدار است که با استفاده از ورق فولادی و به روش نورد گرم تولید می‌شود؛ بنابراین، فولاد اصلی‌ترین ماده اولیه در ساخت لوله داربست سنگین و سبک است و می‌تواند قیمت نهایی آن را به طور قابل‌توجهی تغییر دهد. این لوله در ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر تولید می‌شود. هرچه ضخامت دیواره و قطر لوله بیشتر باشد، وزن آن افزایش پیدا می‌کند و قیمت لوله داربست بالاتر می‌رود.

داربست، عمدتاً در ساخت سازه‌هایی با ارتفاع بالاتر از 2 متر و به‌منظور افزایش سرعت پیشبرد پروژه، امنیت کارگران، دسترسی مطلوب به ارتفاع، انتقال مصالح و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اتصال این تجهیزات موقتی، از پیچ‌ومهره‌ها استفاده می‌شود.

بست داربست چیست؟

بست داربست به قطعاتی از جنس چدن داکتیل گفته می‌شود که یکی از آلیاژهای آهن، با استحکام و مقاومت کششی بالا است. مقاومت این بست حتی در برابر فشار و وزن بالا نیز شکسته نمی‌شود. بست‌ها می‌توانند از نوع بست دوپیچ، بست چهار پیچ، بست تک‌پیچ یا بست گردان باشند. هرکدام از این بست‌ها کاربرد ویژه خود را دارند و در شرایط متفاوتی استفاده می‌شوند.

 

 

فاکتورهای تعیین کننده قیمت لوله داربست

از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تعیین قیمت لوله داربست می‌توان به مشخصات خود لوله شامل ضخامت، وزن، جنس، اندازه و قطر آن اشاره کرد. هرچه ضخامت و وزن لوله بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. به دلیل نقش پررنگ لوله‌های داربستی در امنیت و پیشبرد ساخت‌وساز، استفاده از آن تقریباً در تمام پروژه‌ها الزامی است. با شروع فصول گرم سال و افزایش پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، تقاضا برای لوله‌های داربستی بیشتر می‌شود؛ بنابراین، جهت‌گیری نمودار قیمت نیز به‌صورت صعودی خواهد بود.

تأثیر شرایط سیاسی و نتیجه برجام بر قیمت لوله داربست

در ماه‌های اخیر، شاهد نوسانات متعدد قیمت لوله‌های داربستی بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ناگهانی قیمت در ابتدای سال 1401، شروع ساخت‌وسازها و بالارفتن تقاضا برای لوله‌های داربستی بوده است. بااین‌حال، عوامل دیگری مانند شرایط سیاسی، تصمیمات دولت و خبرهای متعدد در رابطه‌ با برجام نیز توانسته‌اند خودی نشان دهند و تغییرات چشمگیری ایجاد کنند.

بررسی قیمت روزانه این لوله‌ها و سایر مقاطع فولادی در سایت آیین صنعت طی چند ماه اخیر، نشان می‌دهد که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تخفیف‌های اعمال شده بر روی محصولات فولادی روسیه، رکود عجیبی گریبان‌گیر بازار فولاد کشور شده است. به‌گونه‌ای که طی 5 ماه ابتدایی سال، حتی کاهش 26 درصدی قیمت‌ها را نیز در بازار مشاهده کرده‌ایم. از دلایل افزایشی شدن نمودار قیمت لوله‌های 5 می‌توان به خبرهای مرتبط به احتمال قطعی برق کارخانه‌ها اشاره کرد که با خبر پایان محدودیت مصرف برق، تأثیر خود را از دست داد.

به گوش رسیدن هر خبر امیدوارکننده‌ای در مورد برجام همانا و کاهش قیمت دلار نیمایی نیز همانا! این ترفندی بود که دولت در مردادماه، برای کنترل قیمت دلار نیمایی از آن استفاده کرد. با توجه به تأثیر نرخ دلار نیمایی بر قیمت محصولات فولادی، تا روزهای پایانی مرداد نیز شاهد روند کاهشی قیمت لوله‌های داربست بودیم.

 

پیش‌بینی قیمت لوله داربست و بست داربست تا پایان سال 1401

با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و کاهش ساخت‌وساز در پاییز و زمستان، انتظار می‌رود که روند نزولی قیمت بست و لوله داربست تا مدتی ادامه پیدا کند. بااین‌حال، میزان تقاضا، تنها فاکتور تعیین کننده قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات نیست. وجود واسطه‌ها، تغییرات نرخ تورم، نوسانات قیمت دلار نیمایی، قیمت جهانی شمش فولاد و مواد اولیه و… از دیگر فاکتورهایی هستند که هرکدام به نحوی روی قیمت لوله داربست تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، رصد قیمت روز این محصولات پروفیلی در سایت‌های معتبر و مراجع قابلی اتکایی مانند سایت نورد فولاد آیین صنعت می‌تواند در پیش‌بینی درست شرایط بازار و جهت‌گیری‌های قیمت لوله 5 مؤثر باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، شرایط سیاسی کشور و روند برجام می‌توانند در تعیین قیمت لوله داربست، نقش پررنگی داشته باشند. بااین‌حال، تأثیر مسائل اقتصادی داخلی و نرخ تورم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. نرخ تورم در سال‌های گذشته نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است؛ بنابراین، برای پیش‌بینی دقیق و دریافت سیگنال‌های خریدوفروش، بهتر است همواره خبرهای سیاسی و اقتصادی کشور را دنبال کنید و از تغییرات روزانه قیمت لوله‌ها و بست‌های داربست اطلاعات کسب نمایید.