صادرات لوله داربستی

صادرات لوله داربستی

کشور ما یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در حوزه طراحی و تولید انواع لوله داربست است. چندین شرکت بزرگ ایرانی در زمینه تولید لوله داربست باکیفیت فعالیت می‌کنند و محصولات آن‌ها در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و صنعتی کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این کیفیت بالای لوله‌های داربست ایرانی زمینه صادرات آن‌ها را فراهم کرده است. هم‌اکنون، صادرات لوله داربستی در جریان است و این محصول به کشورهای مختلفی صادر می‌شود. در ادامه مطلب، به بررسی صادرات لوله داربست و مباحث مربوط به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تولید لوله داربست فلزی

شرکت‌های مطرح فولادی کشور سالیانه چندین تن لوله داربست فلزی تولید می‌کنند. این شرکت‌ها بعد از تامین بازار داخل می‌توانند مازاد آن را به کشورهای دیگر بفروشند. بنابراین، لوله‌های داربست، جزو صادرات مهم غیرنفتی کشور هستند که به ارزآوری کمک زیادی می‌کنند. ضمنا، لوله‌های صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و اغلب خریداران از سطح کیفی آن‌ها رضایت دارند. از متریال به‌کاررفته در ساختار آن‌ها می‌توان به ورق‌های سیاه و گالوانیزه اشاره کرد. مراحل فرم‌دهی و جوشکاری آن‌ها نیز به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌گیرد. در آخر هم لوله‌های داربست در طول ۳ الی ۶ متر برش زده می‌شوند.

مشخصات لوله داربست ایرانی

از مهم‌ترین مشخصات لوله داربست ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا
  • سطح کیفی بالا
  • قیمت مقرون به صرفه

آمار صادرات لوله داربستی

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در چند سال اخیر مجموع صادرات محصولات فولادی به چندین میلیون تن در سال رسیده است. برای نمونه، حجم صادرات محصولات فولادی در سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۹ میلیون تن برآورد شده که این آمار در مقایسه با سال ۹۸ حدود 13/1 درصد کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۰ نیز حجم صادرات کارخانه‌های فولادی بزرگ کشور حدود ۳ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۶۱۷ تن بوده است. در کل، مشکلی که در رابطه با صادرات لوله داربستی وجود دارد، بحث تحریم‌های اعمال‌شده در بخش فولاد است. با برداشته شدن تحریم‌های فعلی قطعا میزان صادرات کشور تا حد قابل ‌توجهی افزایش می‌یابد.

ارسال لوله داربست به کشورهای مجاور

همان‌طور که اشاره شد، لوله داربست تولید ایران بسیار مرغوب است و توانایی رقابت با بهترین لوله‌های داربست موجود در بازار جهانی را دارد. این کیفیت بالای محصولات ایرانی باعث شده است که حتی در وضعیت تحریم‌ها نیز بسیاری از کشورها مایل به استفاده از لوله‌های فولادی ساخت ایران باشند. ضمن اینکه لوله‌های داربست با وجود کیفیت برتر با قیمت مناسبی به مشتریان عرضه می‌شوند. این کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه باعث رشد صادرات لوله داربست در دهه‌های اخیر شده است.

بسیاری از کارشناسان نیز بر این‌ باورند که ایران یکی از قطب‌های اصلی تولید مقاطع فولادی در منطقه است. لوله‌های داربست نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در تناژ بالایی در داخل کارخانه‌های کشور تولید می‌شوند. این محصولات فولادی با باربری مناسب به اقصی نقاط جهان صادر می‌شوند و ارسال آن‌ها به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای انجام می‌گیرد. هر یک از تجار و بازرگانان داخلی و خارجی که مایل به خرید و فروش لوله‌های داربست ایرانی هستند، می‌توانند با مجموعه داربست بازار همکاری کرده و انواع لوله داربست را به کشورهای مدنظر خود صادر کنند.

عوامل موثر بر قیمت لوله داربست ایرانی

از عوامل موثر بر قیمت لوله داربست تولید ایران می‌توان به نوع، طول، ضخامت و وزن آن اشاره کرد. بر همین اساس، لوله‌های داربست با توجه به مشخصات فنی خود قیمت‌گذاری می‌شوند؛ اما این موارد تنها عوامل اثرگذار بر بهای آن نیستند. نحوه خرید لوله داربست و میزان عرضه و تقاضایش نیز بر قیمت نهایی آن اثر می‌گذارد. ضمن اینکه لوله‌های داربست با ورق سیاه تولید می‌شوند و از آنجایی که این متریال داخل ایران ساخته می‌شود و خود کشور ما از صادرکنندگان مطرح ورق‌های سیاه و فولادی در جهان است، قیمت فرآورده‌های آن نیز مانند لوله داربستی در سطح مناسبی قرار دارد.

جمع بندی

لوله داربستی یکی از محصولات صادراتی کشور است که در تناژ بالایی راهی بازار داخلی و خارجی می‌شود. از دلایل صادرات لوله داربستی و استقبال از آن توسط کشورهای دیگر می‌توان به کیفیت بالا و قیمت رقابتی آن اشاره کرد. لوله‌های داربست تولید ایران با متریال مرغوبی مانند ورق‌های سیاه مقاوم ساخته می‌شوند و قیمت آن‌ها در رنج مناسبی قرار دارد؛ به همین خاطر، صادرات آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. البته با وجود تحریم‌ها میزان صادرات نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است؛ اما با رفع تحریم‌ها، قطعا روند ارسال آن‌ها به کشورهای دیگر مجدد صعودی خواهد شد.