اهمیت استفاده از پله و پاگرد داربستی در هنگام نصب لوله داربست

داربست از جمله تجهیزات بسیار مهم و کلیدی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی است که برای دسترسی به ارتفاعات بالای 2 متر از آن استفاده می‌شود. داربست‌ها از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی پیدا کرده‌اند. این سازه‌ها در گذشته عمدتاً از جنس چوب بودند و ایمنی کارکنان را به‌ خوبی تأمین نمی‌کردند. امروزه در اغلب پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی، لوله‌های داربستی و بست‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای افزایش ایمنی کارکنان هنگام رفت‌وآمد، پله و پاگرد داربستی نصب می‌شود. در ادامه، اهمیت استفاده از پله و پاگرد داربستی در هنگام نصب لوله داربست و ویژگی‌های این نوع داربست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پله داربستی چیست؟ پاگرد داربستی چه زمان کاربرد دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد داربست‌ها، دسترسی راحت به ارتفاعات بالاتر از 2 متر است. از این ‌رو، برای ساخت و تعمیر سازه‌های مختلف و حتی نمای ساختمان‌ها، از داربست‌ها استفاده می‌شود. اکنون ارتفاع داربست مورد نیاز برای یک ساختمان 15 طبقه را در نظر بگیرید. قطعاً رفت‌وآمدهای مکرر کارکنان از طریق لوله‌های داربست بسیار خطرناک خواهد بود.

اولین اصل در هنگام خرید و نصب داربست‌ها، تأمین ایمنی کارکنان و کارگران است. به همین دلیل، از لوله‌های داربستی با کیفیت و با دوام و بست‌های مناسب با کاربرد، در نصب این سازه استفاده می‌شود. از طرف دیگر، لازم است که برای رفت‌وآمد ایمن برای رسیدن به طبقات بالاتر نیز اطمینان حاصل شود. پله داربستی یکی از تجهیزات بسیار عالی و کاربردی برای حل این مشکل و افزایش امنیت جان کارکنان است.

پله داربستی، نوعی داربست به شکل راه‌پله است که برای جابجایی میان طبقات مختلف ساختمان در حین ساخت‌وساز از آن استفاده می‌شود. هرکدام از پله‌های داربستی 30 سانتی‌متر عرض دارند و در فاصله 20 سانتی‌متری از پله‌های قبل و بعد خود قرار می‌گیرند. به‌ منظور کاهش فضای اشغال‌شده توسط پله‌ها و ایجاد محلی ایمن برای رفع خستگی، یک پاگرد بعد از هر 6-7 پله نصب می‌شود.

مزایای استفاده از پله و پاگرد داربستی

بالا و پایین رفتن از لوله‌های داربستی کاری خطرناک و نیازمند تجربه است. این در حالی است که کارکنان بی‌تجربه و تمام کارگران به ‌راحتی می‌توانند از پله‌های داربستی استفاده کنند. به ‌این‌ ترتیب، کارگران و کارکنان با خیالی آسوده و امنیت جانی بیشتر بر روی کار خود تمرکز می‌کنند.

داربست‌های پله‌ای در مقایسه با انواع سنتی، فضای کمتری اشغال می‌کنند و با سرعت بسیار بالاتری نصب می‌شوند. از این ‌رو، وقفه ایجادشده در اجرای پروژه برای سرهم سازی و جمع‌آوری داربست‌ها به لطف پله و پاگرد داربستی کاهش می‌یابد. پله‌های داربستی علاوه بر زمان، در هزینه‌های پروژه شما نیز صرفه‌جویی می‌کنند. این سازه با وجود مقاومت و ایمنی بیشتر خود، با قیمت ارزان‌تری نسبت به داربست‌های سنتی در بازار معامله می‌شود.

ویژگی‌های پله داربستی استاندارد

پله‌های داربستی به دلیل کاربرد متفاوت و مهم خود، با توجه به استانداردهای ویژه‌ای ساخته می‌شوند. پله‌ها از جنس فلز هستند و برای جلوگیری از لیز خوردن کارکنان از روی پله‌ها، کف آن‌ها را به‌ صورت آجدار و سوراخ‌دار می‌سازند. انواعی از پله‌های داربستی با استفاده از رنگ‌های فسفری رنگ‌آمیزی می‌شوند. این امر به دیده شدن آن‌ها در نور کم و تاریکی شب و جلوگیری از آسیب دیدن کارگران کمک می‌کند.

ساختار پله و پاگرد و بست‌های مخصوص آن‌ها، باید به نصب و جمع‌آوری سریع داربست‌ها کمک کند. این نوع سازه، با عرض 30 سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شود؛ اما امکان سفارش آن در عرض‌های 1.5 تا 2 متر نیز وجود دارد. طول پله‌ها نیز در نمونه‌های سفارشی می‌تواند به 50-75 سانتی‌متر تغییر یابد.

در هنگام انتخاب پله‌های داربستی لازم است تعداد دفعات تردد افراد در طول روز و تعداد افرادی که به‌ صورت هم‌زمان از آن عبور می‌کنند را در نظر داشته باشید. این اطلاعات می‌تواند در انتخاب یک داربست بهتر و مقاوم‌تر (در صورت نیاز) به شما کمک کند. توجه به فاکتورهای دیگری مانند میزان بار وارده بر پله‌ها، ارتفاع دسترسی، فضای مورد نیاز برای نصب و وضعیت مهاربندی به طرفین نیز برای انتخاب یک داربست متناسب با کاربرد الزامی است.

سخن پایانی

استفاده از پله‌های داربستی در پروژه‌های ساختمانی روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود. این سازه، بسیار کاربردی و ایمن است و به ‌طور قابل ‌توجهی امور را تسهیل می‌بخشد. با این ‌حال، خرید لوله‌ها و پله‌های داربستی با کیفیت و استفاده از نیروی متخصص و حرفه‌ای برای نصب این سازه، نقش پررنگی در استحکام و ایمنی کامل داربست دارند. از این ‌رو، توصیه می‌شود که اهمیت انتخاب یک فروشگاه معتبر و به‌کارگیری افراد ماهر را نادیده نگیرید تا از امنیت داربست و کارکنان خود در حین اجرای پروژه اطمینان حاصل کنید.