اهمیت استفاده از تخته داربستی

داربست یک سازه موقتی است که به منظور ساخت بناهایی با ارتفاع بیش از 2 متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این سازه می‌توان دسترسی‌های ایمنی برای کارگران فراهم کرد. به همین خاطر، احداث داربست در زمان ساخت ساختمان یا تعمیر آن اهمیت زیادی دارد. برای داربست بندی نیز نیاز به لوله‌ داربستی و اتصالاتی مانند انواع بست است. لوله‌ها با بست به یکدیگر متصل می‌شوند و داربست را ایجاد می‌کنند. تخته داربست یا تخته زیرپایی نیز بر روی داربست قرار می‌گیرد تا کارگران با امنیت بالاتری به کار خود بپردازند. در ادامه مطلب، به اهمیت استفاده از تخته داربستی مناسب پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تخته داربست چیست؟

تخته داربست یا تخته زیرپایی همان تکه‌های چوبی است که بر روی داربست‌های فلزی یا چوبی می‌گذارند. این تخته‌ها باعث آسان شدن کار کارگران در ارتفاعات بالا می‌شوند و بر کیفیت کلی کار می‌افزایند. علاوه بر این، با وجود عناصری مانند تخته داربست می‌توان کار را با سرعت بیشتری به اتمام رساند. به عبارتی، تخته داربست یکی از لوازم اصلی ساخت‌ و ساز است که از آن، جهت کار در نواحی بلند ساختمان استفاده می‌کنند. این تخته چوبی از لوازم مهم و ضروری هر پروژه‌ای به حساب می‌آید.

ضمناً، این تکه چوب انواع مختلفی دارد و در سایزهای متنوعی تولید می‌شود. از انواع تخته داربستی می‌توان در فعالیت‌های گوناگون ساخت ‌و ساز استفاده کرد. همچنین، تولیدکنندگان برای ساخت آن از چوب ایرانی یا روسی استفاده می‌کنند. ایمنی تخته داربست نیز برای تولیدکننده اهمیت زیادی دارد؛ زیرا با امنیت نیروهای کاری در ارتباط است. بنابراین، تخته‌های داربستی باید از مقاومت و سطح کیفی لازم برخوردار باشند. هرگونه سهل‌انگاری در ساخت آن‌ها ممکن است باعث بروز اتفاقات ناگواری شود.

مشخصات تخته داربست

در قسمت زیر، به ویژگی‌ها و مشخصات تخته داربست یا تخته زیرپایی اشاره کرده‌ایم:

  • استحکام بسیار عالی
  • وزن مناسب و قابل ‌حمل
  • تولید با چوب ایرانی یا روسی
  • مقاوم در برابر سرما، گرما، باران و رطوبت
  • استقامت مطلوب در برابر پوسیدگی و خمیدگی

 

 

 

اهمیت استفاده از تخته داربستی مناسب

اهمیت استفاده از تخته داربستی مناسب بر کسی پوشیده نیست! در واقع، یکی از مهم‌ترین اصول ساختمان‌سازی، توجه به ایمنی کارگران است. با تهیه تخته داربستی مناسب می‌توان این ایمنی را فراهم کرد. تخته‌های داربستی که مطابق با معیارها و استانداردهای بین‌المللی ساخته شده‌اند، به خوبی می‌توانند فضای لازم جهت کار کردن افراد را فراهم کنند؛ بدون اینکه کارگران دچار لغزش و تکان شوند. عکس این قضیه نیز وجود دارد. تخته‌های داربستی نامناسب، نه‌تنها کارایی لازم را ندارند؛ بلکه بسیار خطرآفرین هستند. افراد با اعتماد به آن‌ها شروع به کار کردن می‌کنند؛ اما در صورت نامرغوب بودن تخته‌ها، ممکن است از سازه سقوط کنند.

بنابراین، لازم است که بهترین تخته‌های داربستی را برای سازه داربستی خود انتخاب کنید تا همه چیز مطابق میلتان پیش رود. همچنین، تخته‌های داربستی مناسب دارای مقاومت خوبی در برابر عوامل آسیب‌زا محیطی مانند باران و رطوبت هستند و می‌توان تا مدت‌ها از آن‌ها استفاده کرد. به این ترتیب، خرید تخته داربستی مرغوب و مناسب، یک خرید مقرون به صرفه و باارزش محسوب می‌شود. هرچقدر به مناسب بودن متریال مورد استفاده خود اهمیت دهید، کیفیت خروجی پروژه به همان میزان بیشتر می‌شود.

موارد استفاده از تخته داربست در ساختمان سازی

با کمک تخته داربست می‌توان فعالیت‌های مختلف ساختمان‌سازی را انجام داد و کارهای گوناگونی را بر روی آن تکمیل کرد. در قسمت زیر، مهم‌ترین موارد استفاده از تخته داربست در صنعت ساختمان‌سازی آورده شده است:

  • استفاده در گچ کاری ساختمان
  • استفاده در رنگ‌کاری ساختمان
  • استفاده در سیمان‌کاری ساختمان
  • استفاده در اجرا یا بازسازی ساختمان
  • استفاده در نصب آجر و تجهیزات برقی

نکاتی که درباره خرید تخته داربست باید بدانید

همان‌طور که اشاره شد، تخته داربست تحت دو نوع فرآورده چوبی ایرانی و روسی ساخته می‌شود که هر کدام دارای مشخصات مختص به خود است. تخته‌های داربستی ساخته‌شده با چوب ایرانی دارای ضخامت تقریبی 5 سانتی‌متر و طول 4 متر هستند. عرض آن‌ها نیز حدود 10، 12 و 15 سانتی‌متر است. تخته‌های داربست ساخته‌شده با چوب روسی، مانند مدل ایرانی دارای ضخامت 5 سانتی‌متری هستند؛ اما طول‌ آن‌ها به 3، 4 و 6 سانتی‌متر می‌رسد. عرض استاندارد آن‌ها نیز حدود 10، 12 و 20 سانتی‌متر است.

بر همین اساس، باید در زمان خرید تخته داربستی به نوع چوب به‌ کار رفته در آن و ابعادش توجه داشته باشید. سعی کنید، تخته‌هایی را انتخاب نمایید که با اندازه سازه داربستی شما همخوانی داشته باشند. علاوه بر این موارد، باید به شرکت سازنده تخته داربست نیز توجه داشته باشید. معمولاً شرکت‌های حرفه‌ای در تولید محصولات خود، حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و تولیدات آن‌ها از سطح کیفی بالایی برخوردار است. به همین جهت، بهتر است خرید تخته داربستی مورد نیاز خود را از برندهای معتبر انجام دهید.

 

 

 

عوامل مؤثر بر قیمت تخته داربست ایرانی و خارجی

قیمت تخته داربست ایرانی و خارجی به موارد متعددی مانند جنس، ضخامت، اندازه، تعداد تخته و شرکت سازنده آن بستگی دارد. این قیمت را به دلیل نوساناتی که وجود دارد، نمی‌توان ذکر کرد. در کل، بهتر است قیمت تخته داربستی را به صورت روزانه استعلام بگیرید. ضمن اینکه بهای تخته‌های داربستی مانند سایر تجهیزات مورد نیاز ساخت ‌و ساز برای ساختمان‌سازان اهمیت دارد و آن‌ها مایل به خرید تخته‌هایی در کیفیت بالا و قیمت پایین هستند. برای این منظور بایستی به تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان اصلی آن مراجعه نمایید تا بتوانید محصول را با بهای مناسبی خریداری کنید.

 

 

 

جمع بندی

تخته داربست که به آن تخته زیرپایی نیز گفته می‌شود، تکه‌های چوبی است که بر روی سازه‌های داربستی به منظور دسترسی راحت کارگران به نقاط سخت ساختمان گذاشته می‌شود. در واقع، این تخته‌ها منجر به آسان شدن کار در ارتفاعات می‌شوند و بر سرعت تکمیل بنا می‌افزایند. از مشخصات بارز تخته‌های داربستی نیز می‌توان به وزن مناسب و قابل‌ حمل، مقاومت بالا در برابر رطوبت، باران، گرما، پوسیدگی و… اشاره کرد. برای تولید تخته‌های داربستی نیز از چوب ایرانی یا روسی استفاده می‌کنند. به ‌طور کلی، ساختمان‌سازان نسبت به اهمیت استفاده از تخته داربستی مناسب، اطلاع دارند؛ به خصوص آن‌هایی که دارای تجربه بالایی در زمینه ساخت ‌و ساز هستند. این افراد، همواره از تخته‌های باکیفیتی در سازه داربست خود استفاده می‌کنند تا ایمنی کارگران به خوبی حفظ شود و آن‌ها بتوانند بدون استرس و نگرانی به کار خود بپردازند.