انواع متریال و جنس لوله داربستی

لوله‌های داربستی ازنظر نحوه تولید

لوله‌ها از لحاظ نحوه تولید به دو دسته درزدار و مانیسمان (بدون درز) تقسیم می‌شوند. لوله‌های مانیسمان به ‌طور مستقیم از شمش فولاد و طی عملیات حرارت دهی و فرم دهی تولید می‌شوند و به دلیل عدم استفاده از جوشکاری در فرایند تولید، اصطلاحاً بدون درز یا آثار جوشکاری ساخته می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به لوله‌های درزدار، کاربرد گسترده‌ای در خطوط انتقال سیالات مانند گاز، آب و فاضلاب و… دارند. آن‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و فرایند تولید دشوار، قیمت گران‌تری نسبت به لوله‌های درزدار دارند. به همین دلیل، برای استفاده در داربست‌ها، گزینه اقتصادی نیستند.

لوله‌های درزدار در کارخانه فولاد آیین صنعت با استفاده از ورق سیاه یا ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. ورق سیاه به ‌کار رفته در تولید این لوله‌ها عمدتاً از جنس فولاد st37 و ورق گالوانیزه به روش غوطه‌ور کردن ورق فولادی در روی تولید می‌شود. برای تبدیل ورق فولادی به لوله داربستی ابتدا برش‌کاری انجام شده و ورقه‌ها را با طول 3 یا 6 متر برش می‌دهند. در مرحله بعد، ورقه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و به شکل O درمی‌آیند. سپس دو لبه ورق که اکنون به یکدیگر نزدیک شده‌اند، در مرحله جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. به‌ جای جوشکاری روی لوله اصطلاحاً درز گفته می‌شود. لوله‌های درزدار به دلیل قیمت ارزان‌تر نسبت به لوله مانیسمان، کاربرد گسترده‌تری در صنایع و اجرای انواع داربست دارند.

لوله‌های داربستی سبک و سنگین

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب تمایز لوله‌های داربستی شود، حجم متریال به‌ کار رفته در تولید آن‌ها است. از این ‌رو، لوله‌های داربستی را می‌توان به دو دسته سبک و سنگین تقسیم کرد. لوله‌های سبک با ضخامت کمتری نسبت به لوله‌های سنگین تولید می‌شوند و وزن و مقاومت آن‌ها در برابر فشار و بارهای مختلف کمتر است. با توجه به وزن کمتر داربست سبک، حجم فولاد آن‌ها کمتر بوده و جزو گزینه‌های ارزان‌تر و اقتصادی‌تر بازار محسوب می‌شوند. از این ‌رو، معمولاً در پروژه‌های ساختمانی کوچک و معمولی از این دسته لوله‌ها استفاده می‌شود.

لوله داربست سنگین یکی از گزینه‌های پرکاربرد در پروژه‌های عمرانی بزرگ، نمای برج‌ها، تعمیرات ساختمان‌های مرتفع و… است. در ساخت این نوع داربست از حجم متریال بیشتری استفاده می‌شود و ضخامت دیواره و وزن آن بیشتر از لوله سبک است. از این ‌رو، تحمل بارهای سنگین را دارد و در کاربردهایی مانند امنیت سازه و پیشبرد پروژه‌های معمولی و عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

جنس و کیفیت لوله‌های داربستی از جمله مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت این محصول فولادی به شمار می‌آیند. هرچه آلیاژ فولاد به‌ کار رفته در تولید لوله داربست مرغوب‌تر باشد، کیفیت محصول بالاتر رفته و قیمت آن در بازار بیشتر می‌شود. کیفیت لوله همچنین تحت تأثیر استاندارد تولید قرار دارد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان مختلف از استانداردهای متفاوتی در خطوط تولید و آزمایشگاه‌های کیفیت‌سنجی خود بهره می‌گیرند، برند محصول تأثیر قابل ‌توجهی در کیفیت آن خواهد داشت.